<-Text1->

در این وبلاگ چه چیزی کم است

تبادل لینک" > تبادل لینک
دستگاه ورزشی" >کیف لوازم آرایش

آمار مطالب

کل مطالب : 99
کل نظرات : 2

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 46
باردید دیروز : 12
بازدید هفته : 59
بازدید ماه : 58
بازدید سال : 514
بازدید کلی : 47399

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ورزشی- علمی- و آدرس rezatdk.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد

پیشنهاد می شود برای راحتی کار آدرس لینگ زیر را برای تبادل در لینگ خود ثبت نماید . 

http://rezatdk.loxblog.com/







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 46
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 59
بازدید ماه : 58
بازدید کل : 47399
تعداد مطالب : 99
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1



باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : mohammad reza
تاریخ : سه شنبه 1 ارديبهشت 1394
نظرات

وزنه ها نه تنها باعث سفت شدن ماهیچه های شما می شوند، بلکه …

1338485397[1]

برای انجام این تمرین‌ها، نیاز به یک صندلی محکم دارای پشتی و نشمین‌گاه گود، کفش‌های ورزشی با کف غیرلغزنده، یک تشک ورزشی (یک قالیچه تمیز یا یک حوله ضخیم هم می‌تواند به کار رود) دارید.

وزنه‌های با طراحی خوب شامل وزنه‌های دستی به شکل دمبل هستند که میله مرکزی آنها بالشتک‌دار باشد و وزنه‌های انتهایی آن با پیچ به میله وصل شده باشد و نیز نوارهای ولکرو که به قوزک پا بسته می‌شود و حاوی جیب‌هایی برای قرار دادن میله‌های وزنه است.

اگر جراحی لگن شده‌اید یا پوکی استخوان یا هر عارضه استخوانی یا مفصلی دیگر دارید که پاها، قوزک پاها، ‌زانوها یا مفاصل لگن را مبتلا کرده با پزشک یا فیزیوتراپیست‌تان پیش از اقدام به این ورزش‌ها مشورت کنید.

برای شروع، دست کم ۱۰ تا ۱۵ دقیقه عضلات‌تان را گرم و شل کنید. می‌توانید در داخل یا خارج خانه یا روی تردمیل راه بروید یا از ماشین‌های ورزشی که برای این کار طراحی شده‌اند، استفاده کنید.

۱٫ برای کسب بهترین نتایج، تمرین با وزنه را دو یا سه بار در هفته انجام دهید و بین تمرین‌ها دست کم ۴۸ ساعت به عضلات‌تان وقت دهید تا آنها بهبود پیدا کنند. اگر یک ورزش معمول هوازی تحمیل‌کننده وزن را به صورت منظم انجام می‌دهید (برای مثال ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی یا ورزش هوازی کم‌فشار)، ابتدا آن را انجام دهید. برنامه ورزش مقاومتی‌تان را با تمرین‌های کششی دنبال کنید (مانند تمرین‌های کششی لگن).

۲٫ با وزنه‌ای شروع کنید که می‌توانید ۸ بار آن را بلند کنید (ممکن است نیاز داشته باشید که با وزنه‌های نیم تا یک کیلوگرمی یا اصلا بدون وزنه تمرین‌ها را شروع کنید).

۳٫ تنها بخشی از بدن را حرکت دهید که سعی دارید آن را ورزش دهید. خودتان را تاب یا نوسان ندهید. سعی کنید لگن‌تان را راست نگه‌ دارید.

۴٫ هنگام بلند کردن وزنه، سه ثانیه زمان را به بلند کردن وزنه، یک ثانیه را به نگه‌داشتن وزنه و سه ثانیه دیگر را به پایین آوردن وزنه اختصاص دهید.

۵٫ به آرامی نفس بکشید و در حالی که وزن را بلند می‌کنید، نفس‌تان را به درون بدهید و هنگامی که وزنه را بالا می‌‌برید، نفس‌تان را بیرون دهید. هرگز نفس‌تان را نگه ندارید.

۶٫ هشت تا ۱۵ بار تمرین را تکرار کنید. برای یک تا دو دقیقه استراحت کنید و بعد برای بار دوم مجموعه تمرینات را دوباره تکرار کنید. هنگامی قدرت بدنی‌تان بیشتر شد، ممکن است برای بار سوم هم مجموعه تمرینات را تکرار کنید.

۷٫ هنگامی که ( ۲یا ۳) بار مجموعه ۱۵ تکرار تمرین را به سادگی انجام دادید، می‌توانید وزنه‌ها را افزایش دهید وزنه‌ها را تا حدی اضافه کنید که بتوانید آنها را تنها برای ۸ بار بلند کنید. هر بار به قدری وزنه را اضافه کنید، که بتوانید ۲ تا ۳ تمرین را به ترتیبی که گفته شد، انجام دهید (فراموش نکنید که در فاصله هر مجموعه تمرین‌ها یک تا دو دقیقه استراحت کنید).

 

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 230
موضوعات مرتبط: دانستنیهای ورزشی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : سه شنبه 1 ارديبهشت 1394
نظرات

اگر دچار شکستگی شده اید احتمالا بسیار بی تاب و مشتاق هستید که شکستگی شما زودتر جوش بخورد. از عوامل مهم تاثیر گذار در سرعت جوش خوردن استخوان، نوع تغذیه است. غذایی که میخورید تاثیر مهمی در سرعت جوش خوردن شکستگی شما دارد. بدن شما برای ترمیم شکستگی نیاز به کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین، مواد معدنی و آب دارد.

Fx_fracture_lines[1]

به چه اندازه باید کالری مصرف کنیم

 معمولا مردم موقعی که فعالیتی ندارند نگران افزایش وزن خود میشوند. گرچه فعلا به علت شکستگی و کم تحرکی متعاقب آن سطح فعالیت های بدنی شما کم شده است ولی بدن شما انرژی بیشتری مصرف میکند. این انرژی بیشتر صرف ترمیم شکستگی و آسیب های بافتی میشود. هرچه شدت و وسعت آسیب و شکستگی بیشتر باشد بدن شما به انرژی بیشتری برای ترمیم آن نیاز دارد.

به چه اندازه باید آب مصرف کنیم

روزی ۸ لیوان یا دو لیتر آب برای بدن شما لازم است. اگر تا کنون در این حد آب مصرف نکرده اید الان موقع آن است که به این توصیه عمل کرده و آنرا برای خود عادت کنید. سوخت و ساز بدن شما افزایش پیدا کرده و کلیه های شما برای دفع مواد زائد ناشی از این سوخت و ساز به آب بیشتری نیاز دارند این آب برای بهبودی شما مورد نیاز است. صبر نکنید تا تشنه شوید و سپس آب بخورید چون وقتی تشنه شده اید بدن شما واقعا آب زیادی را از دست داده است.

اشتها ندارم چه کنم

ممکن است در چند روز اول بعد از عمل جراحی اشتهای خود را از دست داده باشید. نگران نباشید بزودی بهتر میشوید ولی در این چند روز میتوانید نیاز های غذایی خود را بیشتر از مایعات مقوی مثل سوپ و شیر و ماست تامین کنید.

چه نوع غذایی باید مصرف کنم

بدن شما برای اینکه بتواند شکستگی را جوش دهد به مواد غذایی متفاوتی نیاز دارد. مهمترین این مواد که بیش از دیگر مواد غذایی در جوش خوردن شکستگی نقش دارند عبارتند از :

کلسیم : مهمترین ماده ای که بدن شما برای سرعت دادن به جوش خوردن شکستگی استخوان به آن نیاز دارد کلسیم است. کلسیم جزء مهم سازنده استخوان است و ۹۹ درصد کلسیم بدن شما در استخوان های شما است. بدن یک فرد عادی در حالت معمولی به روزی یک گرم یا به عبارت دیگر هزار میلیگرم کلسیم نیاز دارد. ولی الان نیاز بدن شما به کلسیم بیشتر شده و شما به روزی ۱۵۰۰ میلیگرم کلسیم نیاز دارید.

پروتئین : استخوان از یک داربست پروتئینی مانند تار عنکبوت سه بعدی تشکیل شده که بر روی آن مواد معدنی ( مهمترین آنها هیدروکسی آپاتیت است) حاوی کلسیم رسوب کرده است. پس پروتئین ها یکی از مواد مهم تشکیل دهنده استخوان ها هستند و بدن شما برای تسریع در جوش خوردن شکستگی به پروتئین بیشتر نیاز دارد. شما این پروتئین ها را میتوانید از منابع گیاهی مانند غلات و حبوبات تامین کنید. لبنیات و گوشت هم از منابع مهم تامین پروتئین هستند.
در بین منابع حیوانی بهترین آنها لبنیات کم چرب و ماهی است. گوشت مرغ هم مفید است. گوشت قرمز با اینکه پروتئین بالایی دارد ولی به علت عدم تعادلی که در سوخت و ساز کلسیم و فسفر ایجاد میکند برای استخوان خوب نیست و مسلما میتواند جوش خوردن استخوان را به تاخیر بیندازد.

لیزین : لیزین یک نوع اسید آمینه است که نقش مهمی در جذب کلسیم به استخوان درد. اکثر موادی که پروتئین زیادی دارند لیزین زیادی هم دارند مانند شیر کم چرب، ماهی، سویا، تخم مرغ و لوبیا.  سیب و اسفناج هم سرشار از لیزین هستند.

ویتامین سی : این ویتامین نقش مهمی در ساخت کلاژن دارد و کلاژن هم جزء مهمی از داربست پروتئینی استخوان است پس ویتامین سی برای بهبود شکستگی استخوان ضروری است. ویتامین سی همچنین بهبودی زخم را هم سرعت میدهد. این ویتامین در مرکبات به وفور یافت میشود.

روی : روی ماده بسیار مهمی برای ترمیم بافتی است پس مصرف آن میتواند در ترمیم شکستگی هم موثر باشد. روی در اسفناج و کلم بروکلی به وفور یافت میشود.

ویتامین آ و سی و روی برای پیشگیری از عفونت بعد از عمل لازم هستند.

بورون : این ماده موجب کاهش دفع کلسیم و منیزیم از ادرار شده و موجب میشود تا کلسیم بیشتری در دسترس استخوان قرار گیرد. سیب، آووکادو و گردو بورون زیادی دارند.

مواد مهم دیگر که در ترمیم بافت های آسیب دیده نقش مهمی دارند عبارتند از :

منیزیم : این ماده در اسفناج، کلم بروکلی یافت میشود.

ویتامین کا :  این ویتامین در استخوان سازی دخالت میکند و در جوش خوردن شکستگی نقش مهمی دارد.ویتامین کا در کلم و کاهو و اسفناج یافت میشود.

سیلیکا : این ماده در پوست گوجه، خیار و فلفل سبز و قرمز یافت میشود.

مصرف چه موادی برای جوش خوردن شکستگی استخوان مضر است

 موادی مثل شکر، نمک، الکل، کافئین و گوشت قرمز، روغن جامد، شیر پرچرب، میتواند موجب ضعیف شدن استخوان و کند شدن روند ترمیم شکستگی استخوان شوند.

  • کافئین موجب افزایش دفع کلسیم از ادرار میشود.
  • شکر موجب ایمبالانس فسفر و کلسیم میشود.
  • گوشت قرمز به علت فسفر بالا موجب برداشت کلسیم از استخوان میشود.
  • نوشابه های گازدار به علت کربنات و فسفر موجب برداشت کلسیم از استخوان میشوند. بعضی انواع نوشابه های گازدار کافئین هم دارند که تاثیر مخرب آن را بر استخوان بیشتر میکند.
  • شکلات حاوی مقادیر زیادی کافئین و شکر است که هر دو این مواد برای استخوان مضرند.
  • روغن های جامد و شیر پرچرب هر دو حاوی چربی های اشباع شده حیوانی هستن و هردو آنها برای استخوان مضرند.
  • دارو های ضد درد : سلول هایی که در بافت های آسیب دیده هستند موادی به نام پروستاگلاندین از خود آزاد میکنند. این مواد ایجاد درد میکنند و داروهای ضد درد ضد التهابی مانند آسپرین، بروفن، دیکلوفناک، سلکوکسیب و … موجب مهار این مواد میشوند. از طرف دیگر پروستاگلاندین ها در ترمیم بافت های آسیب دیده هم مهم هستند. پس مصرف داروهای ضد درد میتواند بهبود بافتها و جوش خوردن شکستگی استخوان ها را به تاخیر بیندازد. البته مصرف استامینوفن این تاثیرات را نداشته و موجب بروز مشکلی در جوش خوردن شکستگی نمیشود.
  • سیگار : سیگار کشیدن را قطع کنید. بطور قطع کسانی که سیگار میکشند شکستکی شان دیرتر جوش میخورد و احتمال جوش نخوردن استخوان آنها بیشتر است. سیگار موجب کاهش جریان خون بافتی میشود و استخوان ها برای جوش خوردن نیاز به این جریان خون دارند.

 آیا کله پاچه برای جوش خوردن شکستگی استخوان مفید است

کله پاچه به علت بالا بودن میزان کلسترول از مواد غذایی بسیار مضر است. تاثیر این ماده غذایی در زود جوش خوردن شکستگی استخوان اثبات نشده است.

 اجابت مزاج من کم شده است

در بسیار از افراد که به علت آسیب های بعد از ضربه تحرک کمی دارند یبوست ایجاد میشود. با مصرف میوه و سبزیجان بخصوص میوه های ملین مانند برگه زردآلو و انجیر میتوان دفعات اجابت مزاج را بهتر کرد.

دیگر چه کاری میتوانم بکنم تا شکستگی من زودتر جوش بخورد

حرکت دادن مرتب مفاصل بدن و تقویت عضلات اطراف استخوان ها تاثیر مهمی در زودتر جوش خوردن استخوان ها دارند. طبق دستورات پزشک معالج و تحت نظر یک فیزیوتراپ میتوانید با انجام نرمش های مخصوص حرکات اندام های خود را بهتر کرده و قدرت عضلات اطراف استخوان ها را افزایش دهید.

بطور خلاصه چه بخورم و چه نخورم تا استخوان شکسته من زودتر جوش بخورد

یک رژیم غذایی متعادل و متنوع داشته باشید که بیشتر شامل لبنیات، حبوبات و میوه و سبزیجات باشد و از مصرف غذاهای شیرین، پر نمک، روغن جامد، الکل، قهوه و شکلات، گوشت قرمز، نوشابه های گازدار، غذاهای آماده، فراورده های گوشتی آماده و سیگار دوری کنید.

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 130
موضوعات مرتبط: دانستنیهای ورزشی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : سه شنبه 1 ارديبهشت 1394
نظرات

anaj1385969576Vr5h6z

در میان ایرانیان باستان مسابقه هایی در تیراندازی و چوگان بازی و شناوری و دو و زورآزمایی معمول بوده که این امر بهترین بر انگیزاننده روح قهرمانی در جوانان بوده است . به خصوص آن که در ایام عید پهلوانان سراسر امپراطوری در پازارگاد یا استخر شوش یا بابل یا کاهتم پیلس (شهر صد دروازه) و این اواخر در تیفوس جمع می شدند و مسابقه می دادند . گاهی هم اتفاق می‌افتاد که با قهرمانان کشور‌های دیگر نیز به مسابقه می‌پرداختند و برای اولین بار هنگامی بود که اردشیر دوم هخامنشی که از سال ۴۰۴ قبل از میلاد تا ۳۶۲ قبل از میلاد سلطنت کرده است جمعی از جوانان بی باک و دلیر یونان را برای سپاهی‌گری و ارتش ایران اجیر کرد و به ایران آورد . چون مسابقات ورزشی در یونان کاملاً رایج بود و مسابقه های المپیک در آن کشور برگزار می شد جوانان دو کشور به مسابقه های ورزشی پرداختند و تیر اندازان و نیزه داران و دوندگان و شناگران و کشتی‌گیران ایران و یونان با هم مسابقه دادند و این نخستین مسابقه ورزشی بین ایرانیان و خارجیان است که در میدان رزم واقع نشده و در محیط کاملاً دوستانه به عمل آمده است.

 

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 128
موضوعات مرتبط: دانستنیهای ورزشی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : سه شنبه 1 ارديبهشت 1394
نظرات
یک متخصص کودکان با تاکید بر اینکه مصرف صبحانه به کودکان کمک می‌کند تا فراگیری بهتر، توجه، فعالیت و تحرک بیشتری داشته باشند و این باعث نشاط در کودکان می‌شود، گفت: ۲۶ درصد کودکان به علت استرس برای رفتن به مدرسه، صبحانه نمی‌خورند.
shabnamnews280037021826296 (1)

به گزارش ایسنا، دکتر اکبر کوشانفر گفت: آزمون‌های به عمل آمده از کودکان در سنین مختلف نشان می‌دهد آن دسته از کودکانی که صبحانه را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند در انجام تست‌ها خطای بیشتری دارند. همچنین میزان تحریک‌پذیری، شناخت، قدرت حافظه و یادآوری آنها نیز کاهش می‌یابد.

این متخصص کودکان یادآور شد: صبحانه ‌گریزی در کودکان بویژه در سنین ۴ تا ۸ سال مساله شایعی است که نیازمند بررسی و علت‌یابی است. به علت اهمیت این موضوع مطالعه‌ای روی کودکان این محدوده سنی انجام شده است که هدف آن بررسی و یافتن علل صبحانه گریزی در کودکان و ارائه راه‌حل‌های عملی در جهت جلوگیری از این رفتار بوده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افراد مورد بررسی در این مطالعه را کودکان ۴ تا ۸ ساله‌ای خواند که حداقل یک بار به بیمارستان مفید مراجعه کرده بودند. به این ترتیب عادت تغذیه‌ای در این افراد در مواقع سلامت کامل، در چهار فصل سال و همچنین در فصل شروع مدرسه مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: نتایج این تحقیق نشان داد در مجموع اطفال بررسی شده ۵۷ درصد صبحانه نمی‌خورند که از این میان ۵۳ درصد پسر و ۴۷ درصد دختر بودند و بیشتر در دو سن خاص ۵ و ۸ سالگی قرار داشتند.

این متخصص کودکان افزود: در بررسی علل ترک صبحانه نیز این نتایج به دست آمد که ۳۲ درصد از کودکان به علت بازیگوشی، ۲۶ درصد به علت استرس برای رفتن به مدرسه، ۲۳ درصد به علت تنها بودن کودک در هنگام صرف صبحانه و ۱۹ درصد به علل نامعلوم صبحانه نمی‌خوردند.

کوشانفر گفت: با دقت در نتایج حاصل از این پژوهش و نیز گفت‌وگوی حضوری با خانواده‌های کودکان صبحانه گریز مشخص می‌شود که صبحانه گریزی قابل پیشگیری است و با تغییر در روش و رفتارها و تغییر در رژیم غذایی تصحیح می‌شود؛ چنانکه ۳۳ درصد کودکان با تغییر در رژیم به مصرف صبحانه تمایل پیدا کردند.

وی خاطر نشان کرد: می‌توان با گنجاندن مواد غذایی متنوع جذاب و مورد علاقه کودکان در وعده صبحانه آنان را به صرف یک صبحانه کامل و سالم تشویق کرد.

کوشانفر با اشاره به کودکان مبتلا به مشکلات روانی و عاطفی، گفت: با مشاوره صحیح روانپزشکی و راه حل‌های کاربردی می‌توان این مشکل را از بین برد. شاغل بودن مادر و خروج زودهنگام از منزل تا حدودی روی میل به صبحانه در کودکان تاثیر دارد که باید با تغییر برنامه اصلاح شود.

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 126
موضوعات مرتبط: گوناگون , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : سه شنبه 1 ارديبهشت 1394
نظرات
بچه‌ها که به اندازه کافی تحرک دارند، پس چرا باید وقتشان را با ورزش کردن تلف کنند؟ خیلی وقت‌ها چنین سوالی در ذهن بعضی بزرگ‌ترها نقش می‌بندد و آنها فکر می‌کنند همین جست‌وخیزهای کودکانه برای حفظ سلامت بچه‌ها کافی است، در حالی که متخصصان درست برعکس این تفکر، می‌گویند ورزش کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و همه باید ورزش کنند؛ به نظر آنها اهمیت ورزش برای کودکان حتی بیشتر از بزرگسالان است.البته عده ای هم هستند که وقتی متوجه می شوند بچه ها باید ورزش کنند تا سالم بمانند، باز هم راه را اشتباه می روند و به خیال و تصور خودشان، بهترین ورزش را برای آنها انتخاب می کنند تا تاثیر بیشتری بر سلامت شان داشته باشد غافل از این که خیلی از این باورها درست نیست و گاهی فقط والدین را به دردسر می اندازد، بدون این که هیچ تاثیر مثبتی بر زندگی و سلامت کودک داشته باشد.
family-2
بچه ها ورزش کنند یا نهچرا فکر می کنید بچه ها به ورزش نیازی ندارند و همین فعالیت های روزمره برای آنها کافی است؟ این یکی از باورهای اشتباهی است که متاسفانه بعضی ها آن را قبول دارند ولی دکتر شهرزاد خسروی، متخصص پزشکی ورزشی نظر دیگری دارد و در گفت وگو با جام جم در این باره چنین توضیح می دهد: تمام فوایدی که درباره ورزش بزرگسالان بیان می شود، برای کودکان نیز مطرح است. علاوه بر اینها، دو موضوع استخوان سازی و عادت به سبک زندگی سالم همراه با تحرک، از نکاتی است که درباره نقش ورزش در سلامت حال و آینده کودکان اهمیت دارد.وی ادامه می دهد: همه پدر و مادرها باید بدانند، استخوان سازی و تراکم استخوان در سنین پایین شکل می گیرد و به همین دلیل اگر بتوانند همراه با یک برنامه غذایی مناسب در این سنین، کودک را به انجام فعالیت بدنی تشویق کنند، فرزندشان در آینده از نظر تراکم استخوان با مشکلی روبه رو نخواهد شد.

ورزش حرفه ای خوب است یا تفریحی

اگر فکر می کنید ورزش فقط هنگامی مفید است که به صورت حرفه ای و بسیار سنگین انجام شود، باید بدانید نظرتان اشتباه است. دکتر خسروی نه تنها می گوید ورزش های دوران کودکی نباید جنبه رقابتی و حرفه ای داشته باشد که حتی توصیه می کند بیشتر به فکر ورزش هایی باشید که برای کودک حالت بازی و تفریح دارد. البته از سنین ۸ یا ۹ سالگی به بعد می توانید به فکر ورزش های رقابتی باشید، اما در سنین پایین بهتر است فعالیت های ورزشی به شکل تفریحی انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور می شود: ورزش تفریحی به حفظ سلامت بچه ها کمک می کند و علاوه بر این که از نظر روحی به نفع شان است، می تواند موجب تقویت عضلات شود و ظرفیت قلبی ریوی آنها را نیز افزایش دهد.

ورزش قد را بلند می کند یا نه

ورزش هایی مانند بسکتبال و والیبال معمولا طرفداران زیادی دارد، چون خیلی از افراد فکر می کنند این ورزش ها قد بچه ها را افزایش می دهد؛ والدینی که انتظار دارند همه خوبی ها یکدفعه و یکجا در کودک شان جمع شود اغلب به دنبال این نوع شایعات هستند و برنامه سلامت جسم و روح فرزندشان را براساس آنها تنظیم می کنند. این متخصص پزشکی ورزشی اما می گوید: انجام ورزش هایی مثل بسکتبال نمی تواند باعث افزایش قد بچه ها شود یا ورزش کشتی قدشان را کوتاه نمی کند.

به گفته وی، عاملی که می تواند قد نهایی کودک را مشخص کند، اندازه قد پدر و مادر اوست. پس ورزش کردن فقط می تواند کمک کند فرد به نهایت قدی که از نظر ژنتیک برایش تعیین شده، برسد.

از طرف دیگر، کسانی که قد بلندتری دارند در ورزش هایی مانند والیبال و بسکتبال موفق تر عمل می کنند و این به اشتباه باعث می شود مردم تصور کنند ورزش عامل افزایش قد این افراد بوده، در حالی که در واقعیت چنین نیست.

چه ورزش هایی انرژی کودک را تخلیه می کند

اگر فکر می کنید فرزندتان انرژی زیادی دارد و باید او را در کلاس ورزش های رزمی ثبت نام کنید تا انرژی اش تخلیه شود، باید بگوییم این موضوع صحیح نیست و باوری اشتباه به حساب می آید. دکتر خسروی با اشاره به این مطلب، می گوید: هر فعالیت ورزشی که کودکان انجام می دهند، می تواند انرژی شان را تخلیه کند و موجب می شود خواب راحت تری داشته باشند. همچنین باعث تقویت سیستم عضلانی و بهبود ظرفیت قلبی ریوی آنها خواهد شد.

بنابراین برای تخلیه انرژی کودکان فقط نباید به ورزش های رزمی فکر کنید بلکه هر نوع فعالیتی برای رسیدن به این هدف مفید است؛ حتی دویدن در پارک محل زندگی یا یک حیاط مناسب.

بدون کلاس ورزشی هم می شود ورزش کرد

استفاده از کلاس های ورزشی تنها راه افزودن فعالیت جسمی به برنامه های روزمره زندگی کودکان نیست. این پزشک متخصص با بیان این مطلب، یادآور می شود: والدین باید برای افزایش تحرک بچه ها و تضمین سلامت آنها، فضای مناسب برای ورزش و فعالیت در اختیار آنها قرار دهند، اما این مطلب به این معنی نیست که بدون ثبت نام در باشگاه و کلاس نمی توان ورزش کرد.

دکتر خسروی در این باره توضیح می دهد: هم اکنون اغلب پارک ها، فضا و تجهیزات خوبی برای بازی و ورزش بچه ها دارد که خانواده ها می توانند از این موقعیت استفاده کنند. کرایه کردن دوچرخه، پیاده روی و دویدن هم ازجمله ورزش هایی است که بدون نیاز به باشگاه و کلاس می تواند به افزایش فعالیت بدنی کودک کمک کند. البته بعضی ها نه تنها تصور می کنند کلاس ورزش ضروری است که فقط به فکر کلاس هایی هستند که آموزش خصوصی داشته باشد در حالی که به گفته وی، کلاس های خصوصی و حتی نیمه خصوصی نه تنها موجب علاقه مند شدن بچه ها به ورزش نمی شود که می تواند برعکس عمل کرده و آنها را دلزده و خسته کند؛ چون بچه ها بیشتر دوست دارند در جمع همسالان خود بازی و فعالیت کنند. به همین دلیل توصیه می شود برای این که ورزش جنبه تفریحی پیدا کند، اگر دوست دارید فرزندتان را در کلاسی ثبت نام کنید، کلاسی را انتخاب کنید که حداقل ۸ تا ۹ نفر در آن شرکت داشته باشند.

چطور بهترین ورزش را انتخاب کنیم

دکتر خسروی درباره انتخاب فعالیت مناسب برای سلامت کودکان توضیح می دهد: همه ورزش ها مفید است و به حفظ سلامت بچه ها کمک می کند. بنابراین اولین و مهم ترین عامل برای انتخاب بهترین ورزش، در نظر گرفتن علاقه کودک است.

زمانی که ورزش مورد علاقه او را پیدا کردید، از نظر ایمنی نیز شرایط مناسب را برایش فراهم کنید. وی با اشاره به اهمیت این موضوع، ادامه می دهد: با توجه به این که بچه ها در سنین رشد هستند، اگر هنگام ورزش صدمه ای به آنها وارد شود، ممکن است باعث بروز اختلال در رشد اندام ها شود بنابراین نباید فراموش کنیم لوازم ایمنی جنبه تزئینی و تجملاتی ندارد و برای حفظ سلامت کودک باید مورد استفاده قرار گیرد.

 

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 140
موضوعات مرتبط: دانستنیهای ورزشی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : سه شنبه 1 ارديبهشت 1394
نظرات

شکلات مانند ورزش؟!


وجود ماده‌ای به نام اپی‌کاتچین در شکلات می‌تواند با بالا بردن میزان میتوکندری تحرک عضلات را بالا برده و از این حیث عملکردی مشابه فعالیت‌های ورزشی داشته باشد.

شکلات و ورزش

محققان دریافته‌اند مقدار اندکی شکلات تلخ می‌تواند تأثیری مشابه ورزش بر سلامتی افراد داشته باشد.

آزمایشات اخیر در این زمینه بروی میتوکندری‌ها تمرکز داشته که وظیفه تولید انرژی را در عضلات بر عهده دارند. وجود ماده‌ای به نام اپی‌کاتچین در شکلات می‌تواند با بالا بردن میزان میتوکندری تحرک عضلات را بالا برده و از این حیث عملکردی مشابه فعالیت‌های ورزشی داشته باشد.

دکتر موهک مالر از دانشگاه دیترویت که ریاست تیم تحقیق در این زمینه بروی موش‌ها را برعهده داشته می‌گوید: “میتوکندری‌ها انرژی مورد استفاده در بدن را ایجاد می‌کنند. هر چقدر میزان آن بالا برود عملکرد عضلات بهتر خواهد بود. حرکات ورزشی از جمله دوچرخه سواری ودویدن می‌تواند میزان میتوکندری را افزایش دهد اما تحقیقات ما نشان داده اپی‌کاتچین هم می‌تواند در عضلات قلب و سر، عملکردی مشابه داشته باشد. در آزمایش ما برای ۱۵ روز به موش‌ها نوع خاصی از شکلات داده شد و در همین مدت برای گروه دیگری از موش‌ها تمرینات ورزشی در نظر گرفته شد. در پایان دوره پانزده روزه هر دو گروه عملکرد بدنی مشابهی داشتند.”

این آزمایشات دانشمندان را امیدوار به رفع روند از میان رفتن عضلات با بالا رفتن سن کرده است. به عقیده دکتر مالک ترکیبی از حرکات ورزشی و شکلات درمانی می‌تواند برای افراد مُسن بسیار مفید باشد و مانع از میان رفتن عضلات‌شان شود. او تاکید می‌کند هر چند تعمیم دادن نتایج آزمایشات اخیر به انسان‌ها شاید به طور قطع درست نباشد اما به هر حال امیدهایی برای رسیدن به نتایج مشابه در آینده‌ی نزدیک برای افزایش میتوکندری در بدن انسان از این طریق وجود دارد.

شکلات تلخ، کام مغز را شیرین می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهد، اپی‌کاتچین موجود در شکلات‌های تلخ می‌تواند با تحریک مکانیزم‌های حفاظتی مغز، از سلول‌های عصبی محافظت کند و در هنگام سکته نیز از حجم آسیب‌های وارد شده به این ارگان بکاهد. آنچه که شکلات‌های تلخ را متمایز می‌کند، عطر فوق‌العاده و طعم دلنشین آن‌ها نیست. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه جانزهاپکینز در انگلستان دریافته‌اند این شکلات‌ها حاوی ماده مؤثری هستند که می‌تواند در سکته‌های مغزی و دیگر آسیب‌های وارد شده به این ارگان با تقویت سیگنال‌های مغزی، تا حد امکان از سلول‌های عصبی محافظت کند.

به گزارش فیوچریتی، اعضای این تیم نود دقیقه پس از این که موش‌ها دوز بسیار پایینی از اپی‌کاتچین- ترکیبی که به شکل طبیعی در شکلات تلخ وجود دارد- را دریافت کردند، با قطع موقت جریان خون در مغز آن‌ها، باعث شدند حالتی شبیه به سکته مغزی در موش‌ها شکل بگیرد.

نتایج نشان می‌دادند، آسیب مغزی در موش‌هایی که پیش از آغاز آزمایش اپی‌کاتچین دریافت کرده‌اند، به مراتب پایین‌تر از موش‌های دیگر مورد آزمایش بوده است و نکته حائز اهمیت این که اثر بازدارنده این ماده تا حدود ۳ ساعت و نیم پس از آغاز حمله در موش‌ها باقی مانده است، این در حالی است که بازده زمانی نجات فردی که دچار سکته مغزی شده از ۲ تا نهایت ۳ ساعت تجاوز نخواهد کرد.

بررسی‌ها در مجموع نشان می‌دهد مصرف مقادیر کمی از شکلات نه تنها فواید زیادی برای بدن دارد، بلکه می‌تواند به شما در داشتن وزن متناسب‌تر نیز کمک کند

سیلوین دوره، دانشیار بخش بی‌هوشی مراقبت‌های ویژه و داروشناسی این دانشگاه احتمال می‌دهد، اپی‌کاتچین با تحریک دو مکانیزم شناخته شده برای حفظ سلول‌های عصبی، آسیب‌های حاصل از سکته مغزی را در آن‌ها کاهش می‌دهد.

او می‌گوید: “اثر این ماده هنوز روی انسان بررسی نشده است و از سوی دیگر به نظر می‌رسد مقدار اپی‌کاتچین مورد نیاز برای حفظ سلول‌های عصبی بسیار اندک باشد. اثر این ماده غیرمستقیم است و به تحریک مسیرهای حفاظتی منجر می‌شود که در حال حاضر هم در سلول‌های عصبی مغز وجود دارند. به عبارت دیگر اپی‌کاتچین به سلول‌ها کمک می‌کند در مقابل آسیب‌های ناگهانی بهتر از خودشان دفاع کنند و احتمالاً مقادیر بسیار جزئی از آن هم برای این منظور کفایت می‌کند”.

دوره امیدوار است کشف دقیق این اثر و مسیرهای حفاظتی مغز در نهایت بتواند به کاهش آسیب‌های حاصل از سکته مغزی حاد و بیماری‌های عصبی مزمنی مانند آلزایمر و اختلال‌های ناشی از افزایش سن در انسان منجر شود.

انتخاب این ماده و بررسی اثر بازدارنده آن روی سکته از آنجا آغاز شد که دانشمندان دیدند نرخ بیماری‌های قلبی- عروقی در ساکنان جزیره‌ای در پاناما بسیار پایین است و بررسی‌ها نشان می‌دادند ژن‌ها نقشی در آن ندارند، چرا که اثر حفاظتی منحصر به جزیره بود و این در مورد کسانی که از جزیره مهاجرت می‌کردند، صدق نمی‌کرد.

محققان دریافتند ساکنان این جزیره نوعی نوشیدنی بسیار تلخ را که حاوی اپی‌کاتچین است، به جای چای یا نوشابه‌های گازدار و به شکل منظم مصرف می‌کنند.

دوره می‌گوید: “این تحقیق به معنی آزادی افراد در مصرف هر میزان شکلات تلخ که می‌خواهند نیست. باید کالری دریافتی به اندازه باشد و از میوه‌ها و سبزی‌ها هم به میزان کافی استفاده بشود. نکته مهم دیگری هم وجود دارد، اپی‌کاتچین به تغییرات نور و دما بسیار حساس است و اگر فرایندهای تهیه شکلات یا شرایط نگهداری آن مطلوب نباشد، شانس چندانی برای دریافت آن از شکلات‌های تلخ وجود نخواهد داشت”.

شکلات

 

شکلات بخورید تا بیماری قلبی نگیرید

شکلات‌خورها از این پس با خاطرجمعی می‌توانند به انتخاب طعم‌های مختلف در فروشگاه‌ها دست بزنند. بنا به نتایج آخرین تحلیل‌ها در دانشگاه کمبریج کسانی که شکلات‌خور حرفه‌ای هستند ۳۷ درصد کمتر از سایرین شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی دارند. بخش دیگری از این تحقیق که روی بیش از ده هزار نفر صورت گرفته نشان می‌دهد این افراد همچنین ۲۹ درصد کمتر از سایرین سکته می‌کنند. در این تحقیق زندگی سوژه‌های مختلفی در کشورهای آلمان، ژاپن، هلند، سوئد و آمریکا برای یک دهه مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد در بین انواع شکلات‌ها، شکلات تلخ بهترین تأثیرگذاری را دارد.

البته سایر انواع شکلات از جمله شکلات شیری و شکلات نعنایی هم کارایی خوبی داشتند. با این حال دکتر اسکار فرانکو از بخش تحقیقات درمانی بیماری‌های قلبی عروقی دانشگاه کمبریج عنوان کرد هنوز کسی به درستی نمی‌داند چرا شکلات برای سلامت قلب مفید است. به گفته او برخی مواد غذایی دارای ساختاری پیچیده هستند و شکلات از این دسته است.

یکی از تئوری‌ها به زعم او وجود آنتی اکسیدان فراوان در شکلات است که باعث گردش راحت‌تر خون در رگ‌ها می‌شود. در عین حال شکلات می‌تواند کیفیت بالاتری برای زندگی ایجاد کند و سبب آرامش و شادی می‌شود. دکتر فرانکو نتایج این تحقیقات را در نشست سالیانه انجمن قلب و عروق در پاریس اعلام کرد ولی در همین حال تاکید کرد این نتایج به معنای تایید شکلات‌خوری افراطی نیست. او میانه‌روی را در این کار توصیه کرد و به گفته‌ی او بدن روزانه به ۲۰ تا ۵۰ گرم شکلات نیاز دارد.

علاقه‌مندان به شکلات لاغرترند!

تحقیقات نشان می‌دهد که شکلات‌ها باعث چاقی نمی‌شود و در اصل این غذاهای آماده هستند که بحران چاقی را در جهان گسترش داده است. افرادی که به شکلات علاقه دارند، نباید خیلی نگران باشند، چرا که دانشمندان متوجه شدند این افراد، وزن کم‌تری دارند، لاغرترند و دور کمر آن‌ها نیز باریک‌تر است.

از سوی دیگر مصرف شکلات باعث می‌شود احتمال ابتلا به فشار خون بالا و سندروم متابولیک به ترتیب ۱۴ و ۱۵ درصد کم‌تر از دیگران باشد. این عوامل از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته هستند.

البته این مطالعات به این معنا نیست که شما با خوردن شکلات می‌توانید وزن خود را کم کنید. اما به نظر می‌رسد مصرف شکلات باعث می‌شود میزان اشتهای شما به غذا کم‌تر شده و به این ترتیب کالری کم‌تری را وارد بدن خود کنید. از سوی دیگر مطالعات نشان می‌دهد افرادی که شکلات مصرف می‌کنند به طور متوسط بیش‌تر از دیگران به ورزش کردن علاقه دارند.

کارول اونیل از مرکز کشاورزی دانشگاه لوئیزیانا در این باره گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد مصرف شکلات به میزان متوسط تأثیر زیادی در افزایش وزن و چاقی ندارد.

این بررسی‌ها در مجموع نشان می‌دهد مصرف مقادیر کمی از شکلات نه تنها فواید زیادی برای بدن دارد، بلکه می‌تواند به شما در داشتن وزن متناسب‌تر نیز کمک کند.

دانشمندان با انجام مطالعاتی در بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴، میزان مصرف شکلات را روی بیش از ۱۵ هزار نفر که بیش‌تر از ۱۹ سال سن داشتند بررسی کردند.

میزان شاخص جِرمی و دور شکم افرادی که شکلات مصرف می‌کردند به طور متوسط کم‌تر از دیگران است. برای مثال شاخص جرمی این افراد به طور متوسط ۷/۲۷ و در دیگران ۲/۲۸ است.

به طور کلی محققان معتقدند هر شخص حداکثر باید ۱۰ درصد از کالری روزانه خود را از غذاهایی مانند شکلات، فست‌فودهاو انواع مختلف نوشیدنی‌ها به دست بیاورد.

 

 

برگرفته از سایت

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 84
موضوعات مرتبط: دانستنیهای ورزشی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : سه شنبه 1 ارديبهشت 1394
نظرات
آب‌میوه‌های تازه سرشار از انواع ویتامین‌ها و املاح هستند و ارزش غذایی بالایی دارند.

بیشتر مردم نمی‌دانند که زمان مناسب برای نوشیدن آب‌میوه چه وقت است؛ صبح، هنگام بیداری از خواب یا شب‌ها، قبل از خواب. در این میان برخی نیز می‌گویند بهترین زمان برای نوشیدن آب‌میوه بعد از اتمام کار روزانه و بازگشت به خانه است. با کمی آگاهی از عملکرد بدن و ارگان‌های آن در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز، می‌توان به زمان مناسب نوشیدن آب‌میوه پی برد.

بهترین و مفیدترین آب‌میوه‌ها

1074

آب انبه: انبه از منابع بسیار عالی بتاکاروتن محسوب می‌شود؛ بنابراین کسانی که دچار کمبود ویتامین A هستند، و زود به زود سرما می‌خورند، بهتر است آب این میوه را میل کنند.

آب سیب: آنتی‌اکسیدان موجود در آب سیب به نام «کوئرستین» باعث کاهش کلسترول خون و کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته می‌شود؛ بنابراین بیماران قلبی و افرادی که در میان سایر افراد خانواده‌شان سابقه بیماری قلبی وجود دارد، بهتر است آب سیب بنوشند.

آب هندوانه: آب هندوانه سرشار از لیکوپن است. لیکوپن نوعی آنتی‌اکسیدان می‌باشد که از بروز سرطان پروستات در آقایان جلوگیری می‌کند.

آب آناناس: آناناس سرشار از ویتامین C است. این میوه آنزیمی به نام «بروملین» دارد که باعث می‌شود زخم‌ها و کبودی‌ها سریع‌تر بهبود یابند.

آب انگور: آب انگور سرشار از پتاسیم است و مصرف آن باعث تنظیم فشار خون می‌شود.

زمان استفاده

صبح: صبح‌ زود بهترین زمان برای نوشیدن آب‌میوه است؛ به‌خصوص اگر از آب سیب، گلابی و یا انگور استفاده کنید، چرا که باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش، جذب مواد مغذی و شادابی می‌شود. شیرینی و طعم دلچسب آب‌میوه‌ها به شما سر زندگی می‌دهد و این احساس در طول روز با شما خواهد بود.

قبل از هر وعده غذایی: توصیه می‌شود که قبل از وعده‌های غذایی از آب‌میوه‌ها و سبزیجاتی مثل پرتقال، گوجه‌فرنگی، استفاده نکنید؛ زیرا آنها حاوی مواد تند و تیزی هستند که با اسید معده ترکیب شده، روی دیواره معده فشار می‌آورند و باعث معده درد می‌شوند. پرتقال اسید زیادی دارد و اگر با معده خالی مصرف شود، باعث استفراغ و مشکلاتی از قبیل ریفلاکس معده می‌گردد.

بعد از هر وعده غذایی: اگر می‌خواهید بعد از وعده‌های غذایی خود آب‌میوه بنوشید، بهتر است از انبه، آناناس، و پرتقال استفاده کنید، زیرا آناناس سرشار از پروتئاز است که به هضم پروتئین کمک می‌کند و موجب بهبود فرایند گوارش می‌شود. آنزیم انبه به گوارش پروتئین گوشت کمک و از زخم معده جلوگیری می‌کند. آب پرتقال باعث افزایش آنزیم‌های گوارش معده می‌شود و گوارش چربی‌ها را نیز تسریع می‌کند.

شب هنگام: نوشیدن آب‌میوه بعد از شام اصلاً توصیه نمی‌شود، چرا که معده در حال استراحت است. در ضمن قند موجود در آب‌میوه‌ها بالا است و باعث جذب کالری بیشتر و در نتیجه چاقی می‌شود. از طرفی، فیبر بالای موجود در آب‌میوه‌ها باعث پر شدن معده و روده شده و گوارش شبانه را کندتر می‌کند و خواب را بر هم می‌زند.

آب‌میوه‌ها و کودکان

اگر می‌خواهید به کودک‌تان آب‌میوه بدهید، بهتر است از آب‌میوه‌های صددرصد طبیعی استفاده کنید. از زمانی که کودک شروع به خوردن غذاهای جامد می‌کند، میوه و سبزی را در برنامه غذایی او جای دهید. بهتر است برای شروع از موز و گلابی و یا سیب تراشیده شده استفاده کنید. کودکان از ۴ تا ۸ سالگی بهتر است از آب‌میوه رقیق شده استفاده کنند. آب‌میوه‌ها، به خصوص عصاره میوه‌های اسیدی به سطح دندان‌ها آسیب رسانده و باعث پوسیدگی آنها می‌شوند.

تماس هر روزه دندان با آب‌میوه‌ها باعث تخریب پیشرونده مینای دندان می‌گردد. پس در این سنین حتماً آب‌میوه‌های کودکان را رقیق کنید. پژوهشگران معتقدند که مصرف آب‌میوه‌های صددرصد طبیعی در کودکان باعث چاقی آنها نمی‌شود؛ بلکه برای جلوگیری از چاق شدن کودکان باید از دادن غذاهای فست‌فودی و آب‌میوه‌های بسیار شیرین غیر طبیعی خودداری کرد.

آب‌میوه‌ها و دیابت

دیابت نوع ۲ شایع‌ترین نوع دیابت است که ارتباط تنگاتنگی با چاقی دارد. مصرف آب‌میوه‌های صنعتی که شکر زیادی دارند، باعث افزایش وزن و همچنین بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شود. دیابت نوع ۱ ارتباطی با مصرف مواد شیرین ندارد و این نوع دیابت در میان کودکان شایع‌تر از دیابت نوع ۲ است. غده پانکراس یا لوزالمعده در مواجهه بدن با قندهای ساده و کربوهیدرات‌ها، انسولین ترشح می‌کند و با دریافت بالای این مواد و ترشح زیاد انسولین، قدرت پانکراس کاهش می‌یابد و فرد در معرض دیابت قرار می‌گیرد.

به کلیه افرادی که دچار بیماری دیابت هستند، توصیه می‌شود هنگام بیدار شدن از خواب و به صورت ناشتا آب‌میوه نخورند. براساس پژوهش‌ها، مصرف سبزیجات برگدار و میوه‌ها روزی سه وعده باعث افزایش دیابت نمی‌شود؛ در حالی‌که مصرف مداوم آب‌میوه‌ها خطر ابتلا به دیابت را ۱۸٫۱ درصد افزایش می‌دهد. این خطر خانم‌ها را بیشتر از آقایان تهدید می‌کند.

خواص آب‌میوه‌ها و سبزی‌ها

آب‌میوه‌های تازه سرشار از انواع ویتامین‌ها و املاح هستند و ارزش غذایی بالایی دارند. آنها بهترین نوشیدنی‌هایی هستند که با داشتن املاح و ویتامین‌ها، بخش قابل توجهی از نیاز بدن به ویتامین‌ها را تأمین می‌کنند. آب‌میوه‌های صددرصد طبیعی فاقد مواد افزودنی مثل شکر بوده و اسانس ندارند.

بتاکاروتن را به‌طور طبیعی از زردآلو، هویج، کلم، کاهو، انبه، کدو تنبل، اسفناج، کدو، سیب‌زمینی شیرین و انبه تأمین کنید. ویتامین C را از گل‌کلم، گریپ‌فروت، پرتقال، آناناس، اسفناج، توت‌فرنگی، نارنگی، گوجه‌فرنگی، هندوانه و خربزه و فیبر مورد نیاز بدن خود را از طریق خوردن سیب، موز، هویج، گیلاس، خرما، گریپ‌فروت، پرتقال، گلابی، توت‌فرنگی و سیب‌زمینی شیرین به‌دست آورید.

علاوه بر آب‌میوه‌ها که تقریباً همه ما با خواص بیشمار آنها آشنا هستیم، آب سبزیجات نیز تاثیر بسیاری بر سلامت افراد دارند. مثلاً آب پیاز با خاصیت ضدعفونی‌کنندگی خود به دفع سموم بدن، و آب شلغم به جبران کمبود آهن و سایر عناصر معدنی کمک می‌کنند. بنابراین، با آگاهی از خواص میوه‌ها و سبزیجات و با اهمیت دادن به شست و شوی آنها، می‌توان در ساعات مناسب روز از آنها استفاده نمود.

منبع: salamatnews.com

 

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 89
موضوعات مرتبط: دانستنیهای ورزشی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : سه شنبه 1 ارديبهشت 1394
نظرات

ال_آرژنین چیست و از چه منابعی تامین می شود؟

ال-آرژنین چیست (l-arginine)  ؟؟؟

 آرژنین یک آمینو اسید نیمه ضروری است {آرژنین سازنده بلوک پروتئنی است که باعث اتساع عروق می شود} و هم اکنون می دانیم که آرژنین ماده ی اولیه گاز نیتریک اکسید است.

آرژنین جزء ان دسته از امینو اسیدهاست که بدن قادر به ساختن آن به صورت طبیعی نیست و باید مقدار مورد نیازش را از خارج تامین کند به همین دلیل بسیار مهم استکه دقت کنیم تا وعده های غذایی غنی از آرژنین باشند. آرژنین در آجیل و دانه های روغنی مثل بادام زمینی و بادام به وفور یافت می شود. همچنین می توان مقداری آرژنین در شکلات و کشمش نیز پیدا نمود.

mixed_nuts_12916 

آرژنین چه وظیفه ای در بدن به عهده می گیرد و تحقیقات دانشمندان چه مدارکی را در حمایت از این آمینو اسید ارائه می دهد؟

آرژنين نقش هاي متعدد و مهمي را در بدن به عهده دارد. از جمله مي توانبه نقش آن در تقويت سيستم ايمني بدن، بهبود زخم ها و تسريع التيام بافت ها اشاره کرد. اين ويژگي براي ورزشکاران قابل توجه است. زيرا آنها به طور پيوسته در معرض آسيب ديدگي و ابتلا به بيماريهاي عفونيقرار دارند. نقش ديگر آرژنين شرکت در سنتز اکسيد نيتريک در بدن است. اکسيد نيتريک سبب گشادي عروق شده و اين امر خونرساني به اندام هايي را که در جريان فعاليت ورزشي درگير هستند، تسهيل نموده و در نتيجهمي تواند کارايي ورزشکار را به ويژه در فعاليت هاي هوازي افزايشدهد. علاوه بر موارد فوق، طي ساليان اخير مطالعات نشان مي دهند که اسيدآمينه آرژنين باعث تحريک ترشح هورمون رشد مي شود. هورمون رشددر عضله سازي و ترميم بافت هاي آسيب ديده موثر است.

آرژنین برای به انجام رسیدن بسیاری از پروسه های مربوط به فیزیولوژی عضلات ضروری است. این پروسه ها شامل:

ü      ترشح هورمون ها

ü      افزایش تولید هورمون رشد

ü      پاکسازی و دفع سموم تولید شده در بدن

ü      و سیستم دفاعی بدن در مقابل امراض.

به دلیل این که آرژنین ماده اولیه و تشکیل دهنده نیتریک اکسید است، اغلب به منظور تقویت قوای جنسی نیز استفاده می شود. مکمل های حاوی آرژنین به سبب اینکه آرژنین توانایی تولید نیتریک اکسید را دارد در بین مردم رواج یافته اند و همچنین این آمینو اسید قادر به پاکسازی رادیکالهای آزاد از خون، بهبود عملکرد سیگنال های سلول های عضلانی، رها سازی هورمون رشد، حمایت از کلسترول خوب و تنظیم متابولیسم چربی و سطح نمک در بدن است.

بدنسازان باید به دلیل خاصیت تعدیل نمک نیز به آرژنین علاقمند باشند زیرا از دست ندادن آب زیر پوست که به دلیل احتباس آب و نمک در بدن اتفاق می افتد باعث میشود تا بدن ظاهری نرم و پف آلود داشته باشد و عضلات صاف و فاقد بر آمدگی به نظر برسند. حفظ نیتروژن بوسیله مصرف نیتروژن مسئله ای است که بین بدنسازان و دانشمندان مورد توافق است. همچنین اعتقاد بر این است که آرژنین قطعا برای رشد مؤثر است که به سبب توانایی در اتساع عروق و سهم آن در سنتز پروتئین است.

  •           آرژنین جهت بهبود عملکرد ارگان های قلب و عروق، کلیه ها و سیستم ایمنی بدن تجویز می گردد.
  •      آرژنين جریان خون را در عروق تسهیل نمودهو سبب افزایش جریان خون محیطی در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی – عروقی می شود. همچنین در بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب سبب بهبودعملکرد دستگاه گردش خون می گردد. به علاوه از تجمع و چسبندگی پلاکت ها دررگ ها جلوگیری می کند
  •           سبب تسریع بهبودی زخم ها و التیام بافت ها پس از اعمال جراحی می شود.  
  •           تزريق آرژنين مي تواند پروتئين اوري را در بيماران مبتلا به گلومرونفريت مزمن بهبود دهد
  •      مكمل آرژنين در افزايش توانايي جنسي درمردان و زنان تاثير مثبت دارد. اين مكمل با افزايش جريان خون در عروق بهرفع مشكلاتي مانند اختلالات نعوظ كمك مي نمايد. همچنين آرژنين مي تواندباعث افزايش تعداد، سرعت حركت و طول عمر اسپرمها شده و قدرات باروري را درمردان افزايش دهد. استفاده از مكمل آرژنين در زنان باعث تحريك ترشح هورمون FSH  شده و در نتيجه به تخمك گذاري و افزايش توان باروري كمك مي كند

 

چه افرادی به آرژنین نیاز دارند و چه مقدار از آن کمبود محسوب میشود؟

افرادی که بیشترین میزان نیاز را به آرژنین دارند:

v     نوجوانان

v     بچه های کمتر از هفت سال

v     قهرمانان

v     اشخاصی که سعی دارند وزن خود را کاهش دهند

v     و افراد مسن.

 

در افراد بزرگسال، آرژنین یک آمینو اسید غیر ضروری محسوب میشود. برای کودکان در مقایسه با بزرگسالان یک آمینو اسید ضروری برای تقویت و توسعه سیستم ایمنی در دوران بلوغ محسوب میشود. افرادی که دچار آسیب دیدگی هستند نیز میتوانند از فواید مکمل های حاوی آرژنین بهره مند گردند زیرا کمبود آرژنین در بدن زمانی که برای ترمیم جراحت نیاز است را افزایش میدهد.

کسانی که نظر به فوائد جنسی آرژنین دارند نیز میتوانند از خاصیت اتساع عروق آن بهره مند گردند.آرژنین باعث افزایش قطر و ضخامت عروق خونی میشود که به موجب آن در هنگام کشش و انقباض، خون بیشتری وارد عضلات میشود.

وجود آرژنین باعث افزایش بازده تمرینات سخت بدنسازان میشود. مکمل های حاوی آرژنین میتوانند سطح سیستم ایمنی بدن را ارتقا دهند، در نتیجه بدنسازان میتوانند سخت تر تمرین کنند و نگران تاثیرات محدود کننده  این نوع تمرین و تمرین زدگی که پیامد احتمالی آن است بر سیستم ایمنی بدنشان نباشند.

بدنسازانی که دوره های مصرف داروهای آندروژنی و استروئیدهای آنابولیک را قطع میکنند نیز میتوانند از مصرف آرژنین سود ببرند.

آرژنین قادر است تا سطح هورمون رشد را در بدن افزایش دهد و اینکار را از طریق تقویت اکسیژن مایع و پشتیبانی از فشار خون سالم انجام میدهد. به همین دلیل مکمل آرژنین میتواند برای اشخاصی که قصد کاهش وزن دارند نیز مفید واقع شود.

آرژینین به صورت تزریق وریدی برای تحریک آزاد سازی هورمون رشد از هیپوفیز و همچنین به عنوان کمک تشخیص در مواردی نظیر کم کاری هیپوفیز ، عمل برداشتن هیپوفیز ، کوتولگی با منشاء هیپوفیزی و آکرومگالی مصرف میشود. انفوزیون وریدی این دارو اغلب موجب افزایش بارز سطح پلاسمایی هورمون رشد در افرادی میشود که عملکرد هیپوفیزی آنها طبیعی است.

 

نحوه مصرف:  )چه میزان از این مکل باید مصرف شود و آیا اثر جانبی نیز در پی دارد)

مقدار و نحوه مصرف این مکمل با توجه بهاثرات متنوع آن برای گروه های هدف مختلف، متفاوت است و باید توسط متخصصتغذیه یا پزشک تعیین و توصیه شود.

هنوز دز واضح و مشخصی که بهترین نتیجه را در بر داشته باشد برای این مکمل مشخص نشده است بنابر این باید با استفاده از آزمون و خطا میزان مناسب را برای خود بدست آورید. یک دز خفیف برای مدت یک هفته در نظر بگیرید ،اگر موثر نبود و اثر جانبی نیز در پی نداشت مقدار مصرف را تا جایی افزایش دهید که سود آن به حداکثر و  اثرات جانبی آن به حداقل باشد. با دوبار افزایش میزان مصرف میتوانید بهترین دز را برای خودتان پیدا کنید (۹-۳ گرم) این روش شبیه شیوه ای است که برخی از بدنسازان که مبادرت به مصرف انسولین و داروهای استروئیدی میکنند، مورد استفاده قرار میدهند. اغلب پودرهای پروتئینی موجود در فروشگاه ها با آمینو اسیدهایی نظیر آرژنین تقویت میشوند. با داشتن این پیش زمینه باید توجه ویژه ای به میزان آرژنینی که از منابع مختلف وارد بدن میکنید نشان دهید. اگر احساس میکنید قادر به استفاده از روش فوق الذکر برای یافتن میزان دز مناسب خودتان نیستید و این روش برایتان مشکل ساز است میتوانید از دستور العمل مندرج بر روی بسته بندی مکمل ها که از سوی شرکت های تولید کننده توصیه میشوند استفاده کنید.

مقدار مصرف اين مکمل با توجه به هدف مورد نظر براي ورزشکاران متفاوت است و بر حسب سن، جنس، قد و وزن ورزشكار بين ۱۰-۴ گرم در روز خواهد بود. هر يك عدد قرص آرژنين ۱ گرم مي باشد. اگر هدف از مصرف آرژنين كمك به حذف آمونيوم از عضلات باشد، روش صحيح مصرف يك تا دو ساعت قبل از ورزش و تمرين و نيم تا يك ساعت بعد از ورزش است. اگر هدف افزايش ترشح هورمون رشد باشد، دوز توصيه شده توسط متخصص تغذيه يا پزشک بايد بعد از شام و يا  قبل از خواب مصرف شود.

 

 

موارد عدم مصرف:

با هیچ نوع آمینو اسیدی امکان “Over dose” (مصرف بیش از اندازه) وجود ندارد. مصرف خیلی زیاد آرژنین میتواند منجر به اسهال، ضعف و سستی و حالت تهوع شود.

این دارو برای افرادی که احتمال بروز واکنشهای آلرژیک در آنها زیاد است نباید مصرف شود.

افرادی که ناراحتی قلبی و یا سابقه مشکلات روحی و روانی دارند باید با پزشک معالجشان برای مصرف آرژنین به صورت مکمل مشورت کنند.

هشدار:

۱- آرژینین تزریقی یک داروی تشخیصی است و نباید برای مقاصد درمانی بکار رود.

۲- احتمال بروز تحریک و بر افروختگی موضعی ، تهوع ، استفراغ ، با انفوزیون سریع وریدی دارو وجود دارد.

۳- بیماران مبتلا به اختلالات الکترولیتی ، باید در مصرف دارو احتیاط کنند. عوارض جانبی: تهوع ، سردرد، برافروختگی، بیحسی، و تحریک موضعی وریدی و بندرت کاهش پلاکت های خون و واکنشهای آلرژیک با مصرف این دارو گزارش شده.

 

توجه: هنگام انفوزیون این دارو باید یک داروی آنتی هیستامینی مناسب در دسترس باشد. آزمون باید صبح و بعد از خواب طبیعی انجام شود. در هنگام آزمون بیمار باید ناشتا باشد. مقدار مصرف بزرگسالان: ۳۰۰ میلی لیتر از محلول ۱۰ درصد تزریق وریدی می شود. 

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 93
موضوعات مرتبط: دانستنیهای ورزشی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : سه شنبه 1 ارديبهشت 1394
نظرات


Start-Jogging

ورزش آئروبیک ، قلب و ریه ها را تقویت می کند و جریان خون را بهبود می بخشد. فواید سلامتی آن فراوان است از جمله جلوگیری و کنترل بیماری.

آیا ۳۰ دقیقه ورزش آئروبیک در روز همان درمانی است که به دنبال آن بوده اید؟

ورزش آئروبیک به خاطر منافع آن از جلوگیری از بیماری قلب گرفته تا کاهش استرس ، یکی از بهترین کارهایی است که می توان برای سلامتی انجام داد. فعالیت هایی نظیر پیاده روی یا دوچرخه سواری که قلب را به پمپ کردن وا می دارد و ورود اکسیژن را به بدن افزایش می دهد می تواند به داشتن عمری طولانی تر و سالم تر و به جلوگیری و کنترل بیماری های مزمن کمک کند .به فواید زیاد مرتبط با  ورزش آئروبیک در زیر نگاهی بیندازید. انگیزه پیدا کنید و با انجام آن از فواید آن بهره مند شوید.

بدن چگونه به ورزش آئروبیک پاسخ می دهد

در طی ورزش آئروبیک ، عضلات بزرگ دست ها ، پاها و باسن به طور مکرر حرکت می کنند. تناسب آئروبیک ، که تناسب قلبی عروقی هم نامیده می شود ، به توانایی قلب ، رگ های خونی و ریه ها ( سیستم قلبی عروقی ) برای تامین سوخت در طی فعالیت جسمانی مداوم اطلاق می شود. با داشتن تناسب آئروبیکی ، بدن جهت حفظ ادامه حرکت به صورت کارآمدتر ، اکسیژن را با کارآیی بیشتری دریافت و مصرف می کند.

بدن برای ادامه حرکت تکراری عضله :

·اکسیژن بیشتری را وارد بدن می کند , تنفس سریع تر و عمیق تر می شود تا مقدار اکسیژن داخل جریان خون را به حداکثر برساند.

·خون را سريع تر و قدرتمندتر پمپ مي كند جهت تولید انرژی و حمل اکسیژن به صورت موثرتر به دیگر قسمت های بدن ، قلب سریع تر می زند.قدرت هر ضربان قلب جهت به حداکثر رساندن جریان خون به ماهیچه ها و بازگرداندن آن به ریه ها ، افزایش می یابد.

· قطر و تعداد رگهاي خوني كوچك را افزايش مي دهد .رگ های خونی کوچک ( مویرگ ها ) برای رساندن اکسیژن بیشتر به عضله ها ، گشاد می شوند و محصولات زائد مانند دی اکسید کربن و اسید لاکتیک را انتقال می دهند.در طول زمان ، جهت کارآمدتر کردن حمل اکسیژن و دفع مواد زائد ، عملا مویرگ های بیشتری در عضله ایجاد خواهد شد.

·از توليد حرارت زياد جلوگيري مي كند. وقتی ماهیچه ها حرکت می کنند ، حرارت بدن بالا می رود. برای جبران بالا رفتن درجه حرارت ، بدن با عمل دم حرارت را در هوا رها می کند. بدن با عرق کردن هم حرارت ، آب و مواد معدنی را از دست می دهد.

·.اندورفين ها را آزاد مي كند ورزش منظم آئروبیک موجب آزاد شدن اندروفین ها که مسکن های طبیعی بدن هستند ، می شود.

ورزش آئروبیک می تواند به جلوگيري از  بيماري هاي  زیر کمک کند

کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری.بیماری قلبی یکی از شایع ترین عوامل مرگ زنان و مردان است. اگر دچار حمله قلبی شده اید ، دستیابی به سطح بالاتر سلامت آئروبیک می تواند از حمله دوم جلوگیری کند.

كاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا . اگر دچار فشار خون بالا هستید ، ورزش آئروبیک می تواند به کاهش آن کمک کند.

بهبود پروفايل چربي خون . ورزش ، غلظت کلسترول HDL ( کلسترول خوب) را در خون افزایش و غلظت LDL ( کلسترول بد ) را کاهش می دهد.

كاهش خطر سكته مغزي .بهبود چربی های خون منجر به ساخت کمتر جرم در شریان ها می شود. رسوب جرم ها در رگ های خونی منتهی به مغز می تواند منجر به سکته مغزی شود.

كاهش خطر بروز برخي سرطان هاي شايع  از جمله سرطان های سینه ، پروستات ، و سرطان مخاط رحم.

كاهش خطر بروز و ابتلا به ديابت تيپ دو .ورزش آئروبیک به کنترل وزن ، کاهش احتمال دچار شدن به اضافه وزن یا چاقی – شرایطی که منجر به دیابت نوع ۲ می شود- کمک می کند.

كاهش ابتلا به بيماري هاي ويروسي .ورزش آئروبیک به فعال شدن سیستم ایمنی و آمادگی آن برای مبارزه با عفونت کمک می کند. افرادی که به طور منظم ورزش می کنند کمتر مستعد ابتلا به بیماری های ویروسی جزئی نظیر سرماخوردگی ها و آنفلونزا هستند.

کنترل بیماری ها و مشکلات جسمانی

·كاهش سطح قند خون در افراد ديابتي:حفظ قند خون در محدوده دامنه هدف می تواند به اجتناب از عوارض بعدی بلند مدت دیابت مانند نارسایی کلیه یا بیماری قلبی کمک کند.

·كنترل وزن مناسب :ورزش آئروبیک همراه با برنامه غذایی سالم و تمرین قدرتی مناسب می تواند به کاهش وزن یا حفظ وزنی متناسب کمک کند.

·تقويت قدرت عضلاني قلب : قلب می تواند به ازاء هر ضربان خون بیشتری را پمپ کند ، یعنی اینکه قلب نیازی به ضربان سریع به هنگام استراحت یا ورزش ندارد.

·بهبود خونرساني به بافت ها و ارگانهاي بدن :قلبی قوی تر ، خون را با کارآیی بیشتری پمپ می کند.

· تسكين درد مزمن عضله و سندرم فيبروميالژي :ورزش آئروبیک می تواند رشد رگ های کوچک خونی ( مویرگ ها ) را در عضلات تحریک کند. این کار به بدن کمک می کند تا اکسیژن را به طور کارآمد تری به عضلات انتقال دهد و محصولات زائد متابولیک تحریک کننده مانند اسید لاکتیک را برطرف کند.

·افزايش روحيه و خلق بالا : ورزش آئروبیک می تواند یاس و ناامیدی افسردگی و تنش مرتبط با اضطراب را تسکین دهد.

·تقويت استحكام و تراكم مناسب استخوان : ورزش آئروبیک تحمل کننده وزن نظیر پیاده روی ، می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان و عوارض بعدی آن را کاهش دهد. ورزش های آئروبیک با شدت کم – نظیر شنا ، دوچرخه سواری و ورزش های درون استخر – می تواند بدون وارد کردن فشار بیش از حد بر مفاصل ، بدن را در حالت تناسب حفظ کند ، که این امر این نوع ورزش ها را انتخاب های خوبی برای افراد مبتلا به مشکلات جسمانی نظیر آرتروز می سازد.

ساير فوايد ورزش هاي هوازي

افزايش استقامت و تحمل هوازي : ورزش آئروبیک ممکن است در طی فعالیت و یا بلافاصله پس از آن فرد را خسته سازد، اما در بلند مدت می تواند استقامت را افزایش و خستگی را کاهش دهد.

كنترل و كاهش استرس : یک جلسه ورزش آئروبیک پس از یک روز کاری پر تنش می تواند به فرد کمک کند تا به آرامش برسد.

حفظ تحرك و شادابي : حفظ برنامه منظم ورزش آئروبیک ، ماهیچه ها را کارآمد و قوی می کند که با افزایش سن ، بدن قرص و محکم روی پاها قرار می گیرد. در صورت استفاده از ویلچر ، ورزش آئروبیک که بر دست ها ، شانه ها و قسمت بالای بدن متمرکز است – مثلا پارو زدن یا اسکی با استفاده از اسکی نشسته – می تواند به قوی شدن قسمت بالای بدن کمک کند و در عین حال سلامت قلبی عروقی بدن را هم بهبود  ببخشد.

حفظ استقلال و اتكا به نفس : با افزایش سن ، ورزش آئروبیک می تواند به قوی تر ماندن ماهیچه ها کمک کند که به جلوگیری از افتادن ها و شکستگی ها کمک خواهد کرد.

افزايش طول عمر مقيد : به نظر می رسد افرادی که تمرینات قلبی عروقی انجام می دهند از آنهایی که این کار را انجام نمی دهند بیشتر عمر می کنند.

روش های رسیدن به تناسب آئروبیک

رسیدن به سطح بالاتر تناسب آئروبیک می تواند مفرح باشد چون برای انتخاب ، فعالیت های زیادی وجود دارد. از میان این گزینه ها می توان موارد زیر را نام برد: پیاده روی ، رقص آئروبیک ، شنا ، اسکی ، دو ، دو نرم ، ورزش آبی ، رقص ، پارو زدن.

پیاده روی شکل همگانی و مورد پسند ورزش آئروبیک است که ورزشی ساده و ارزان می باشد. تنها چیزی که لازم دارید یک جفت کفش پیاده روی راحت است که اندازه پایتان باشد. حتی می توانید از زمان صرف شده به هنگام انجام فعالیت های آئروبیک معمول نظیر باغبانی یا خانه داری هم بهره ببرید.

بدنتان را به حرکت درآوردید تا منافع سلامتی آن را تجربه کنید

حال در مورد منافع سلامتی ورزش آئروبیک و نحوه تاثیر آن بر بدنتان آگاه هستید. بگذارید منافع سلامتی آن ، الهام بخش شما برای پیگیری رسیدن به سطح بالاتر تناسب آئروبیک باشد. تنها با ۳۰ دقیقه (ورزش آئروبیک ) در روز عمر طولانی تری داشته باشید و سالم تر زندگی کنید.

منبع : mayoclinic.c

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 90
موضوعات مرتبط: دانستنیهای ورزشی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : mohammad reza
تاریخ : دو شنبه 31 فروردين 1394
نظرات

حقوق ورزشی
تنبیه ورزشکاران توسط مربیان

مربیان، معلمان ورزشی، کُچ‎ها و سرپرستان تیم‎ها گاهی در راستای مدیریت بر ورزشکاران زیر نظر خود و برای عمل به تکلیف محوری حفظ سلامتی ورزشکاران، ممکن است تنبیه بدنی را نیز به عنوان یک ابزار، لازم بدانند و از آن استفاده کنند.
از این رو پرسشی که در این باره مطرح می‎باشد و باید پاسخ داده شود این است که آیا تنبیه بدنی ورزشکاران از نظر حقوقی مجاز است یا خیر؟ پاسخ کوتاه، این است که معلم‎های ورزشی و مربیان، حق ندارند ورزشکاران را تنبیه بدنی نمایند و تنبیه ورزشکاران، موجب مسئولیت حقوقی برای ایشان خواهد بود مگر در موارد خاص و استثنایی که قانون اجازه داده است. پس حکـم کلی در این باره این است که؛ عـلی‎الاصول تنبیه بدنی در همۀ موارد به جـز موارد استثنا، ممنوع می‎باشد.

اما در این باره، توضیحاتی نیاز است. از سویی گفتیم برابر قانون، مربیان و معلمان ورزشی، حق تنبیه شاگردان خود را ندارند. ولی از سوی دیگر، در حقوق ورزشی، پی در پی گفته می‎شود؛ وظیفۀ مراقبتی مربیان ورزشی نسبت به سلامتی شاگردان، اصل و محور است و بر سایر تکالیف تقدم دارد. با این وصف این تعارض پیدا می‎شود که اگر اصل، لزوم مراقبت از سلامتی ورزشکاران است آیا برای رعایت آن، مربی می‎تواند در مواردی که ضرورت دارد در جهت پیشگیری از بروز خطرات، ورزشکاری را که با کارها و رفتارهای نادرست خود و با اصرار بر آن، سلامتی خود یا دیگران را به خطر می‎اندازد تنبیه کند؟ برای مثال فرض کنید در کلاس آموزش تکواند، یکی از تکواندوکاران دارای کمربند زرد در ردۀ خردسالان، اصرار بر مبارزه با یکی از کمربندهای مشکی ردۀ نوجوانان را داشته باشد و علیرغم تذکرات مربی، او همچنان با صحبتهای تحریک آمیز خود از تکواندوکار کمربند مشکی دعوت به مبارزه می‎کند و حتی گـاهی در حین تمرینات عمومی، ضـربه‎ای هم به تکواندوکار کمربند مشکی می‎زند و چون به مقصـود خود نمی‎رسد، خطاب به او واژه‎های نامنـاسب و حتی رکیک هم بکار می‎برد. در این مثال اگر مربی تشخیص داد، تنها راه چاره برای بازداشتن چنین شاگردی از اقدامات خطرناک و خلاف مقررات، تنبیه بدنی است،آیا می‎تواند او را تنبیه کند و قانون چنین اجازه‎ای می‎دهد؟
بند 1 ماده 59 قانون مجازات اسلامی پیشین، گفته: « اقدامات والدین و اولیاء قانونی و سرپرستان صغار و محجورین که به منظور تأدیب و محافظت باشد، جرم محسوب نمی‎شود». اگر چه این ماده قانونی ظاهراً اجازه تنبیه را داده اما آنگونه که پیداست این اجازه، محدود و مشروط است. یعنی اولاً در بارۀ کسانی می‎باشد که تحت سرپرستی هستند و از نگاه حقوقی و در ورزش، شامل کسانی می‎شود که به سن بلوغ نرسیده‎اند. بنابراین، تنبیه یا تأدیب کسی که به سن بلوغ رسیده، مجاز نیست و قانونی هم نمی‎باشد. ثانیاً در موردی هم که قانونگذار تنبیه را مجاز شمرده، شرط نموده که باید در حد متعارف باشد و اگر از حد متعارف خارج شد، موجب مجازات است. ضمن اینکه اصولاً تنبیه موضوع این قانون، تنبیهی است که آسیب بدنی داشته باشد و آثار آن بصورتی باشد که در غیر از مواردی که قانون اجازه داده، جرم به شمار آید. از این رو می‎توان استنباط نمود که برای اعمال تنبیهات خفیف و بدون آثار بدنی، منعی وجود ندارد هرچند قاعدتاً این نوع تنبیهات هم باید در راستای اصلاح و تأدیب باشد.

پس، مربیان و معلمان ورزشی، حق تنبیه بدنی یا تأدیب هنرآموزان خود را ندارند. مگر در موارد استنثا و با رعایت شرایط پیش بینی شده در قانون. موارد استثناء هم چون باید حد متعارف،رعایت شود و برای تادیب و محافظت اجرا گردد و فقط در مورد کسانی که به سن بلوغ نرسیده‎اند مجاز دانسته شده، نمی‎تواند بسادگی امر مجاز به شمار آید. از این رو اگر مربیان و معلمان ورزشی، تنبیهی را اعمال کنند و شاگرد یا خانواده او شاکی شوند، بار اثبات اینکه تنبیه بدنی برای تادیب و محافظت بوده و در حد متعارف هم انجام شده بر عهدۀ مربی قـرار می‎گیرد و براین پایه، تنبیه‏کننده،در برابر قانون، برای توجیـه تنبیه، نمی‎تواند موضع محکم داشته باشد.

نتیجه اینکه به هر حال، تنبیه بدنی که باعث آسیب دیدگی ورزشکار شود، می‎تواند برای مربی مسئولیت کیفری در پی داشته باشد. پس باید از بکار بردن ابزار تنبیه، پرهیز نماید. ضمن اینکه اگر در مواردی هیچ چاره‎ای جز اعمال تنبیه بدنی نبود باید توجه داشته باشند که تنبیهی که بکار می‎برند حتماً متعارف باشد و منجر به آسیب بدنی هم نشود. افزون بر اینکه شخصیت ورزشکار را هم از لحاظ جسمی و روحی مدنظر قرار داده و از همه مهمتر به ماهیت خطایی که ورزشکار مرتکب شده نیز باید توجه جدی نمایند. زیرا آنگونه که اشاره شد، از نظر قانون، تنبیه باید به منظور تادیب و محافظت اعمال گردد. یعنی خطاها و تخلفاتی مستوجب تنبیه هستند که انجام آنها از سوی ورزشکار در تعارض با امر تادیب و سبب نقض اصل محافظت و مراقبت از سلامتی ورزشکاران باشد. روشن است، مربیان و معلمان ورزشی حق ندارند ورزشکاران را به بهانه‎های واهی و غیر قابل توجیه قانونی، تنبیه بدنی نمایند.

دکتر محمد احسنی فروز
مسئول کمیته قضایی فدراسیون

باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .
تعداد بازدید از این مطلب: 93
موضوعات مرتبط: دانستنیهای ورزشی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تعداد صفحات : 10



به وبلاگ من خوش آمدید باشگاه شهدای شهرک در رشته تکواندو در رده سنی خردسال و نونهال و نوجوانان هنرجو می پذیرد. آدرس : کرج شهرک خاتم انبیاء . سالن ورزشی شهدای شهرک . زیر نطر محمد رضا جوادی .


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود